In 5 dagen van schets naar getest prototype met Design Sprints

Heb je een idee voor een digitaal product en wil je snel testen of het aanslaat bij je doelgroep? Of: wil je ellenlange vergaderingen overslaan en binnen één week antwoorden vinden op belangrijke bedrijfsvraagstukken? Dat kan met design sprints! Met deze vierdaagse methodiek – ontwikkeld door Google Ventures – ga je razendsnel van een eerste schets naar een werkend prototype; getest door échte eindgebruikers.

De pionier op het gebied van design sprints is Jake Knapp van Google Ventures. Hij schreef het boek ‘Sprint’. In deze video laat hij een voorbeeld van een design sprint zien.

We gebruiken het volop

Bij Hike One gebruiken we design sprints al jaren: voor projecten bij grotere bedrijven, maar ook voor start-ups. In de afgelopen paar jaar hebben we voor een groot aantal bedrijven een Design Sprint uitgevoerd, bijvoorbeeld voor Philips, Ziggo, PostNL, Talpa Radio, Delta en Buienradar. In één week tijd gaan we van probleem naar oplossing. Dit doen we met de klant én de eindgebruiker van het te ontwikkelen product, zodat we snel het idee kunnen valideren. Samen bedenken we concepten, gaan we ontwerpen en testen, en krijgen we waardevolle inzichten.
Het tastbare eindproduct van de design sprint is een interactief prototype die door eindgebruikers wordt getest. Zo’n prototype kan bijvoorbeeld een klikmodel zijn of een vereenvoudigde app-interface. Als maar duidelijk is wat we nu eigenlijk testen.

Een design sprint in actie.

De ruimte na een week sprinten

Wanneer gebruik je design sprints?

Een design sprint wordt vaak voor twee situaties ingezet:

  • Voor de ontwikkeling van een nieuw product,
  • Voor het verbeteren van een bestaand product.

Als je een design sprint start, is het belangrijk dat je een duidelijk probleem definieert. De meeste problemen worden aan de hand van statistieken verkregen of door feedback van je klanten. Een probleem kan bijvoorbeeld zijn dat gebruikers je app te moeilijk in gebruik vinden. Misschien wil je dan de bestelflow in je webshop verbeteren, zodat het aantal verkopen toenemen.

Nog een goede reden voor een design sprint: je hebt een heel nieuw idee voor een digitaal product en dat wil je graag testen bij je doelgroep. Je hebt tenslotte binnen een week al duidelijk of deze ideeën daadwerkelijk waardevol zijn voor de eindgebruiker van je product. Dit is wat een Design Sprint onderscheidt van het traditionele ontwerpproces: je leert ontzettend snel van de behoeftes van je gebruiker en je kunt al snel zien of je initiële concept aanslaat. Lange discussies sla je over, maar je creëert wel enorm veel draagvlak binnen je eigen organisatie.

Een design sprint vs. een traditioneel proces.

Samen resultaten halen

Design sprints doen we altijd samen met onze klant. Zo kunnen we kennis delen en de behoeftes vanuit de business direct in kaart brengen. We houden de lijntjes kort en iedereen draagt vanuit zijn of haar expertise een steentje bij aan het product. Door deze manier van samenwerken leren we ook onze klant – de opdrachtgever – steeds beter kennen, zodat we weten wat voor hen relevant is en wat hen beweegt.

Meestal is de teamsamenstelling van een design sprint erg divers. De ideale grootte van een team is tussen de vier en acht personen. Naast onze designers is de klant vertegenwoordigd door een product owner (PO). Deze waakt over de business-doelstellingen en neemt de uiteindelijke ontwerpbeslissingen. De product owner draagt ook zorg voor de implementatie van de uitkomst. Naast het kernteam sluiten er van tijd tot tijd ook andere mensen aan: engineers, marketeers of andere belangrijke stakeholders. Zo kan iedereen vanuit zijn of haar vakgebied relevante informatie aanleveren en komen we tot een zo volledig mogelijk prototype.

Hoe ziet zo’n vijfdaagse sprint er ongeveer uit? Onderstaande afbeelding geeft een beeld van de thema’s per dag. Wil je daar meer over weten? Dan heeft Google Ventures een handige PDF gemaakt waarin ze de meest recente vierdaagse versie van de design sprint verder uitdiepen.

 

De springplank voor de volgende fase

Een design sprint is bij uitstek dé methode om samen met de klant op korte termijn een hypothese te valideren. Het is een manier om te testen of je aannames kloppen en of mensen je prototype gebruiken zoals jij dat in gedachte had. Het is een springplank voor een vervolgtraject, ook al is het resultaat niet helemaal zoals gehoopt. Je weet namelijk direct wat er niet werkt in plaats van dat je daar na een paar maanden pas achter komt. Om de kans te vergroten dat je iets maakt waar een eindgebruiker écht iets aan heeft, kun je ervoor kiezen om nogmaals een design sprint te doen. Zo kun je je eerste concept verbeteren, uitbouwen of simpelweg nieuwe ideeën testen

Samen een sprintje trekken?

Ben je ook zo enthousiast over design sprints? En wil je samen met ons een week in een creatieve pressure-cooker tot waardevolle resultaten komen? Bel of mail ons gerust.

Samen een sprintje trekken?

Neem contact op

Projects that used this method

Read more about design sprints

Articles

We facilitated more than 30 Design Sprints, wanna do one more?

Matthijs Collard - 17 May 2017
Articles

Your first Design Sprint: do these 3 things first

Matthijs Collard - 14 November 2019
Articles

Zo overtuig je stakeholders van een Design Sprint

Caya Kempe - 7 January 2020