Lean innovatie. Bouw producten die je markt vraagt, met minder risico.

Maar eerst: wat is lean innovatie?

Eén van de grootste risico’s wanneer je een product bouwt, is dat je het verkeerde bouwt. Na maanden ploeteren, kom je er achter dat het geen succes is.

Bij lean innovatie staat leren voorop. Bij Hike One geloven we sterk in deze manier van werken: het is wat ons betreft dé sleutel tot succes.

"Met lean innovatie maak je dingen in een mum van tijd tastbaar en meetbaar."

Lean innovatie minimaliseert risico’s, omdat je features bouwt waar je klanten behoefte aan hebben. Het is een eenvoudige aanpak, waarbij je snel én veel met je klanten spreekt. Dankzij snelle prototypes ligt de focus op het vinden van de juiste oplossing. Hierdoor kun je sneller producten op de markt brengen met minder middelen.

Wat doet Hike One

Door 'Customer development' onderzoeken onze visual en interaction designers in nauwe samenwerking met onze klant waar de eindgebruiker behoefte aan heeft en welke oplossing het meest aanslaat.

Onze werkwijze is gebaseerd op methoden zoals Lean startup, Running Lean en de Corporate Startup.

Wil je weten hoe dit werkt? Lees verder.

De 3 fases van validated learning

Dankzij de lean innovatie-methode valideer je je product en kom je tot een ‘product-markt fit’, vóór je geld op is. Deze aanpak bestaat uit drie duidelijke fases:

  • Customer-problem fit
    Welke problemen en frustraties ervaren je klanten op dit moment? Hoe gaan ze daar op dit moment mee om?
  • Problem-solution fit
    Hoe kun je hun probleem oplossen? Wat willen je klanten hiervoor betalen? Welke features zijn essentieel om van start te gaan?
  • Product-market fit
    Kun je jouw klant bereiken en een levensvatbare onderneming bouwen?

Een stappenplan voor lean innovatie

Een typisch lean innovatie project start met het op papier zetten van het 'plan' op een Lean Canvas. Daarna gaan we als team zo snel mogelijk met potentiële klanten in gesprek om de aannames te valideren. Als Hike One werken we het
liefst met test sprints van 1 tot 2 weken. We beginnen met het bouwen van prototypes en een MVP. De duur van het project is afhankelijk van de complexiteit van het product en hoe zeker we willen zijn over het succes ervan.

Het lean innovatie-proces in detail

Stel je kernteam samen:

Om jouw lean innovatie-projecten tot een succes te maken, heb je op zijn minst drie leden nodig in je kernteam:

Beslisser
Heeft specifieke kennis van het product, maakt de beslissingen en stuurt de projecten in de juiste richting.

Designer
Ontwerpt het product, bereidt de testen voor en maakt de prototypes. Hij/zij geeft voorrang aan experimenteren boven perfectie en heeft een sterke focus op het valideren van aannames.

Marketeer
Denkt na over de introductie van het product op de markt. De marketeer bouwt al in een vroeg stadium een pad naar jouw klanten. Hij/ zij richt zich op de toegevoegde waarde van jouw product, hoe je het in de markt zet en zet een systeem op om succes te meten.

Ga van start met onze gratis toolkit

Kun jij ook niet wachten om te beginnen? Je kunt onze gratis toolkit downloaden, met alle tools die je nodig hebt om te starten met jouw lean innovatie-project. Zoek je naar A1 prints van het canvas? Laat het ons weten en we regelen het voor je.

Download the toolkit today

Receive the toolkit in your inbox and get regular updates along the way.

Benieuwd of we kunnen samenwerken?

Neem contact op

Lees verder

Work

How we brought personalised Miffy booklets to the market by working lean

Katrien Meijdam - 11 February 2019
Article

In 4 dagen van schets naar getest prototype met Design Sprints

Marna van Hal - 23 October 2019
Article

Design Sprints zijn niet altijd de juiste oplossing

Katrien Meijdam - 6 June 2019