"Hallo, voice-apps!"

Puck Siemerink - 15 July 2019

Even opbiechten. Ik ben interactie ontwerper van digitale producten en ik heb me nog nooit verdiept in voice interacties. Ik dacht dat dat oké was, maar na de inspirerende presentaties op de Meetup van vorige week, waar Stijn Verhoeven (Albert Heijn), Vera Rensink (bol.com) en Kamil Afsar en Sahan Aydin(Q42) spraken over hun ervaringen met het ontwikkelen van een voice-app, denk ik daar wel anders over. Voice is de toekomst! Wie wil er nou niet makkelijk dingen regelen door met een computer te kunnen praten? Hier drie dingen die ik nog niet wist over het ontwerpen van een voice-app.

Je bent de eerste

Als je een voice-app gaat ontwerpen ben je een van de eerste. Er is geen prototyping tool, of een sketch library met vaste patronen. Sterker nog, er zijn nog helemaal geen patronen waar gebruikers aan gewend zijn. Hoe spannend is dat voor een ontwerper!? De beste manier om te leren over je product is het doen van gebruikers tests. Zo hoor je met eigen oren wat je gebruiker doet en hoe je voice-app daar op reageert. Dat kan soms bizarre dialogen opleveren.

Je ontwerpt de dialoog

In een voice interactie kan de gebruiker veel gekkere dingen doen dan in een visuele UI. Het hoofd maakt verrassende sprongen en mensen hebben verschillende manieren om hetzelfde te zeggen. Zo ondervonden ze bij bol.com en Albert Heijn dat er wel 150 manieren zijn om te zeggen dat je wilt stoppen! Gelukkig kan je als ontwerper allerlei slimme trucjes toepassen die er voor zorgen dat de gebruiker en de computer elkaar begrijpen. Een voorbeeld. Als je een lijst met opties hebt, noem dan nooit alle opties maar zeg het bijvoorbeeld zo: “Wij hebben 8 opties, de eerste twee zijn “A” en “B”. Is dit iets voor jou of wil je de volgende twee opties horen?” Zo help je de gebruiker te begrijpen wat hij allemaal kan, op dát moment in de dialoog.


Je moet gewoon beginnen

Je leert pas als je begint. Het is niet moeilijk om een eerste versie van je voice-app te maken. Verdiep je in een tool, bijvoorbeeld Dialog flow van Google, en leer de basis. Begin vervolgens niet met het omzetten van je hele website naar een voice-app, maar begin met een klein stukje functionaliteit. Zodra je dat hebt, ga je zo snel mogelijk live. Je zult verbaasd zijn over hoe je gebruikers op je product reageren. Zoals Sahan slim opmerkte: “Wees niet bang voor slechte reviews, voice is nog zo in de begin fase, dat de enige die reviews schrijven, misschien wel degene zijn die zelf ook voice-apps ontwikkelen!“ Alleen maar weer mooie feedback dus. 


Ook enthousiast?! 🤓

Kom je naar onze volgende Meetup?

Meld je aan

Sahan en Kamil (Q42) geven een demo van Marvy, een tool waarmee je snel voice-apps kunt maken

Stijn (AH) en Vera (bol.com) over hun ervaringen in de wereld van voice

Gertjan (Hike One) over de verschillende soorten prototypes en hoe ze ingezet kunnen worden om een conversational UI te valideren

Puck Siemerink

Interaction Designer

Ook interessant

Article

UX: the cursed abbreviation

Sean Hangel - 22 May 2019
Article

The best tools for documenting design systems

Arjen Wiersma - 17 April 2019
Article

The right tool for the job: Prototyping (Part 2)

Chiel Borgonjen - 13 February 2019